مینو عالمی؛ عاطفه رضانژاد
دوره 3، شماره 1 ، تیر 1393، ، صفحه 88-65
چکیده
سنجش منظورشناختی و توافق در نمرهدهی از جمله موضوعاتی هستند که نیاز به توجه و تحقیق بیشتر دارند. عدم توافق در نمره دهی به تنوع در نمره دهی منجر میشود و این مسئله اهمیت موضوع را برجستهتر می کند. هدف مطالعه حاضر بررسی معیارهایی است که معلمان انگلیسی بومی (امریکایی) و غیربومی (ایرانی) در نمره دهی تولید کنش کلامی تحسین مورد ملاحظه ...
بیشتر
سنجش منظورشناختی و توافق در نمرهدهی از جمله موضوعاتی هستند که نیاز به توجه و تحقیق بیشتر دارند. عدم توافق در نمره دهی به تنوع در نمره دهی منجر میشود و این مسئله اهمیت موضوع را برجستهتر می کند. هدف مطالعه حاضر بررسی معیارهایی است که معلمان انگلیسی بومی (امریکایی) و غیربومی (ایرانی) در نمره دهی تولید کنش کلامی تحسین مورد ملاحظه قرار دادهاند. در مجموع، 120 معلم (60 معلم بومی و 60 معلم غیر بومی) در این مطالعه مشارکت کردند و به مجموعه ای از آزمون های تکمیل گفتمان (مربوط به کنش کلامی تحسین) نمره دادند. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که نمرهدهندگان در مجموع 9 معیار را در فرایند نمره دهی به پاسخ های زبان آموزان انگلیسی مورد ملاحظه قرار دادند که شامل «استفاده از استراتژی ها»، «عوامل احساسی»، «ادب»، «روابط حاکم بین افراد»، «مسایل فرهنگی»، «روانی کلام»، «صحت و اعتبار»، «صداقت»، و «دقت زبانی» می باشد. با توجه به عدم وجود ثبات و توافق در نمره دهی معلمان بومی و غیربومی به نظر می رسد که هر دو گروه به آموزش نیاز دارند تا در سنجش منظورشناسی کارآمد شوند. نتایج تحقیق حاضر کاربردهای مهمی در حوزه آموزش به معلمان زبان انگلیسی و تدوینگران متون آموزشی معلمان دارد و اهمیت آموزش جنبه های مختلف منظورشناختی معلمان را به ما متذکر میشود.